■ چند نوع آژانس مسافرتی داریم؟
■ شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوز بند الف
■ شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوز بند ب
■ شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوز بند پ
■ آیا یک آژانس معتبر میتواند چند مجوز را دریافت کند؟
■ مدت اعتبار مجوزهای گفتهشده چقدر است؟
■ از چه طریقی میتوان برای دریافت مجوز آژانس اقدام کرد؟
■ مدیر فنی آژانس معتبر باید چه شرایطی داشته باشد؟
■ مجوز ای نماد چیست و چگونه میتوان آن را دریافت کرد؟
■ مجوز ساماندهی وبسایتها چیست و چگونه میتوان آن را دریافت کرد؟
■ مراحل کسب مجوز ساماندهی را به طور مختصر در ادامه توضیح میدهیم:
■ مجوز اتحادیه کسبوکارهای مجازی چیست و چگونه میتوان آن را دریافت کرد؟
نحوه اخذ مجوز آژانسهای مسافرتی و یاتا
اگر میخواهید یک آژانس مسافرتی معتبر تأسیس کنید، به مدارک و مجوزهای مختلفی نیاز دارید. بسته به نوع آژانسی که قصد راهاندازی آن را دارید این مجوزها متفاوت میشوند؛ از مجوز بند الف برای تأسیس آژانس هواپیمایی گرفته تا بند ب و پ که به ترتیب برای آژانس مسافرتی و زیارتی لازم است. البته مجوزهای دیگری نیز نیاز است که تک تک آنها را در این نوشتار بررسی میکنیم. پس اگر میخواهید با شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوزهای تأسیس یک آژانس معتبر آشنا شوید تا پایان این نوشتار همراه ما باشید.
بهطورکلی ۳ نوع آژانس مسافرتی داریم که برای تأسیس هرکدام نیاز به مجوز جداگانهای است. در ادامه این ۳ نوع آژانس را معرفی میکنیم:
۱. آژانس مسافرتی بند الف: فعالیت این دسته از آژانسها مرتبط به خدمات مسافرت هوایی نظیر رزرو بلیط هواپیما و تور مسافرتی است که به آنها آژانس هواپیمایی نیز گفته میشود.
۲. آژانس مسافرتی بند ب: آژانسهای دارای مجوز بند ب خدمات جهانگردی و تورهای مسافرتی را به گردشگران ارائه میکنند. به آنها آژانسهای خدمات جهانگردی نیز گفته میشود.
۳. آژانس مسافرتی بند پ: آژانسهای دارای این مجوز خدمات زیارتی را به مسافرین مذهبی ارائه میکنند. به آنها آژانس خدمات زیارتی نیز گفته میشود.
حال که با انواع آژانسهای مسافرتی آشنا شدیم، در ادامه قصد داریم شرایط دریافت مجوز و مدارک لازم برای هر کدام از این ۳ نوع آژانس را توضیح دهیم.
نکته: مجوز بند الف توسط آژانس هواپیمایی کشوری، مجوز بند ب توسط وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مجوز بند پ توسط سازمان اوقاف و حج و زیارت صادر میشود.
برای دریافت مجوز لازم جهت تأسیس آژانس هواپیمایی باید شرایط زیر را دارا باشید:
• دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
• نداشتن اعتیاد به مواد مخدر یا هرگونه دخانیات
• داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی
• اعتقاد به دین اسلام یا سایر ادیان رسمی پذیرفته و تأیید شده در قانون اساسی کشور
• احراز هویت شخص متقاضی حقیقی
• داشتن حداقل ۳ سال سابقه شغلی مرتبط با فعالیتهای مسافرتهای هوایی
• داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت قانونی برای افراد مذکر
• داشتن حداقل ۳۰ سال سن
• نداشتن اشتغال در مشاغل دیگری که مانع فعالیت در آژانس شود.
• ارائه نامه آژانس هواپیمایی، آدرس آن و همچنین آدرس اینترنتی وبسایت آن
مجوز یاتا چیست
درصورتیکه شرایط بالا را دارید، لازم است که مدارک زیر را به همراه داشته باشید تا بتوانید مجوز بند الف را بگیرید:
• کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل آژانس
• آخرین مدرک تحصیلی
• گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات
• گواهی نداشتن سوء پیشینه کیفری
• گواهی تعیین صلاحیت شخصی و عمومی
• کارت پایان خدمت یا معافیت قانونی برای آقایان
در ابتدا شرایط لازم برای دریافت مجوز بند ب را عنوان میکنیم و در ادامه مدارک لازم برای این مجوز را لیست میکنیم.
شرایط لازم برای دریافت مجوز بند ب:
• حداقل سن ۲۵ سال
• ارائه فرم مربوط به اطلاعات مدیرعامل حقوقی و همچنین مدیر فنی
• داشتن ضمانت بانکی با مبلغ ۵۰ میلیون تومان به دلیل اثبات و ضمانت حسن انجام کار
• درج فعالیتهای مربوط به خدمات گردشگری و جهانگردی در فضای حقیقی و مجازی در اساسنامه
• داشتن سند مالکیت یا اجاره دفتر کار آژانس گردشگری (حداقل مساحت آن باید ۴۰ متر باشد و کاربری گردشگری، تجاری یا اداری داشته باشد.)
مدارک لازم برای دریافت مجوز بند ب:
• ضمانتنامه بانک
• تصویر اساسنامه برای اشخاص حقوقی
• فرم عدم اشتغال برای اشخاص حقیقی و مدیران فنی
• سند خرید یا اجارهنامه محل تأسیس آژانس گردشگری
• آگهی تأسیس و آخرین اصلاحات شرکت برای اشخاص حقوقی
• فرم مربوط به اطلاعات مدیرعامل برای اشخاص حقوقی و مدیران فنی
قبل از آنکه شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوز بند پ را عنوان کنیم، بهتر است بدانید که صدور این مجوز کمی سختگیرانهتر از مجوزهای بند الف و ب است.
شرایط لازم برای دریافت مجوز بند پ را در ادامه مشاهده میکنید:
• نداشتن بدهی مالیاتی
• داشتن تأییدیه اماکن از طرف پلیس نظارت بر اماکن عمومی و پلیس اطلاعات و امنیت عمومی
• درج عنوان خدمات زیارتی در عنوان شرکت یا آژانس
• مدیر عامل آژانس نباید سمتهایی نظیر مدیر دفتر، مدیر عامل، عضو هیئتمدیره یا مدیر فنی در دفاتر زیارتی دیگر داشته باشد.
• استفاده نکردن از نامهای غیرمتعارف برای آژانس زیارتی
• معرفی مدیر فنی زیارتی مطابق با آییننامه نظارت بر تأسیس و فعالیت آژانسهای خدمات زیارتی
• آشنایی کافی با یکی از زبانهای بینالمللی یا زبان عربی که قابلاثبات در یکی از مراکز آموزشی معتبر و مورد تأیید سازمان حج و زیارت باشد.
• داشتن تأییدیه حراست از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان حج و زیارت
• داشتن فعالیت در زمینه خدمات زیارتی (ثبتنام، تنظیم و انجام سفر زیارتی در داخل و خارج از کشور و ذخیره مکان) با رعایت قوانین و مقررات سازمان حج و زیارت و درج آن در اساسنامه آژانس
مجوز یاتا آژانسهای مسافرتی
در ادامه مدارک لازم برای دریافت مجوز بند پ را مشاهده میکنید:
• تصویر اسناد ایثارگری یا مدارک وابسته
• سوابق زیارتی متقاضی در سامانه جامع کارگزاران زیارت
• سفته یا ضمانت نامه بانکی
• تعهدنامه حسن انجام کار
• یک نمونه سربرگ نامههای دفتر و درج نام، شماره تماس، آدرس آژانس، نمابر و همچنین عنوان فعالیت زیارتی
• آشنایی کافی با زبان عربی یا دیگر زبانهای بینالمللی و ارائه گواهی مبتنی بر اثبات این موضوع
• گواهی تأیید مکان آژانس از پلیس نظارت بر اماکن عمومی و پلیس اطلاعات و امنیت عمومی
• گواهی نداشتن بدهی قطعی صادرشده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور
• آگهی روزنامه رسمی جهت انطباق محل فعالیت و آدرس محل تأسیس آژانس برای شخص حقوقی
بله. آژانسهای گردشگری در صورت داشتن شرایط مورد نیاز میتوانند مجوز بند الف و بند ب را بهطور همزمان دریافت کنند. همچنین اگر یک آژانسِ دارای مجوز بند پ، قصد دریافت بند الف یا ب را داشت، میتواند در این زمینه اقدام کند و هیچگونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
بسته به نوع فعالیت آژانس و مجوزهای صادرشده برای آن، مدت اعتبار این مجوزها حداکثر تا یک سال است. مدیران شرکتهای گردشگری حتماً از ۱ الی ۲ ماه مانده به انقضای مجوز باید جهت تمدید آن اقدام نمایند.
یکی از سریعترین راهها برای دریافت مجوز بند الف، ب و پ مراجعه به سایت ملی مجوزهای کسبوکار است. بعد از وارد کردن مشخصات اولیهتان، بهطور خودکار به وبسایت سازمان مربوط به مجوز مورد نظر انتقال داده خواهید شد. بهطور مثال اگر قصد دریافت مجوز بند الف را داشته باشید، در میانه راه به وبسایت سازمان هواپیمایی کشوری انتقال داده میشوید.
• مدیر فنی آژانس باید دورههای مدیر فنی بند الف یا بند ب را در آموزشگاههای معتبر گذرانده باشد و در آزمون نهایی نمره قابلقبول کسب کند و مدرک مدیر فنی را دریافت کند.
• مدیر فنی حتماً باید به یکی از زبانهای خارجی آشنایی کافی داشته باشد.
• مدیر فنی تنها میتواند در یک دفتر مشغول به کار شود.
• مدیر عامل آژانس میتواند بهعنوان مدیر فنی نیز فعالیت داشته باشد. البته به شرطی که مدرک معتبری در این زمینه داشته باشد و شرایط مدیر فنی را دارا باشد.
تا اینجای این نوشتار متوجه شدیم که براساس هدفی که از تأسیس آژانس مسافرتی داریم، میتوانیم برای دریافت مجوز بند الف، بند ب یا بند پ اقدام کنیم. از آنجایی که تأسیس وبسایت برای ارائه خدمات گردشگری یکی از مهمترین المانهای یک آژانس معتبر به حساب میآید، مجوزهای دیگری نیز برای این منظور وجود دارد که در ادامه نام آنها را مشاهده میکنید:
• ای نماد
• مجوز ساماندهی وبسایتها
• مجوز اتحادیه کسبوکارهای مجازی
در ادامه نحوه دریافت هر کدام از این سه مجوز را توضیح میدهیم.
هر فروشگاه آنلاین که محصول یا خدمتی را به فروش میرساند، با دریافت مجوز ای نماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی کار خود را قانونی میکند. با دریافت این مجوز کاربران با خیال راحت میتوانند از فروشگاه یا وبسایت موردنظر محصول خود را خریداری کنند. این نماد از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که بخشی از وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است، صادر میگردد. مدت اعتبار این مجوز یکساله است. وجود این نماد برای سایتهای خدمات گردشگری اهمیت زیادی دارد و موجب میشود خیال مسافران در هنگام رزرو تور مسافرتی و بلیط هواپیما آسوده گردد.
در ادامه نحوه دریافت این مجوز را بهاختصار توضیح میدهیم.
۱. در ابتدا باید وارد وبسایت ای نماد به نشانی اینترنتی "www.enamad.ir" شوید.
۲. سپس بر روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک کنید و ایجاد حساب کاربری را انتخاب کنید.
۳. بعد از طی کردن مراحل موردنیاز یک حساب کاربری در این وبسایت میسازید.
۴. سپس باید وارد حساب کاربری خود شوید و تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه را بارگذاری کنید تا احراز اطلاعات بهدرستی انجام شود.
۵. در مرحله بعد شماره تلفن ثابت و همراهتان را باید وارد کنید.
۶. سپس از پنل کاربری گزینه کسبوکار را انتخاب کنید و با طی کردن مراحل موردنیاز مربوط به نوع کسبوکار، پرونده شما جهت بررسی به کارشناس ارسال میشود و بعد از چند روز مدارکتان بررسی شده و این مجوز به شما داده میشود.
یکی دیگر از مجوزهایی که برای فعالیت اینترنتی مورد نیاز است و باعث افزایش اعتماد مشتریان میشود، مجوز ساماندهی است. در پایگاه ساماندهی اطلاعات تمام مدیران وبسایتها ثبت میشود. این مرکز وابسته به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
نکته ۱: بعد از طی کردن مراحل موردنیاز در ابتدا به شما لوگوی موقت داده میشود. مدت اعتبار این لوگو ۳ ماه است. بعد از دریافت این لوگو فرصت دارید تا مدارک و شرایط لوگو دائم را فراهم کنید.
نکته ۲: مدت اعتبار لوگوی دائم ۶ ماه است و بعد از گذشت ۶ ماه، باید برای تمدید آن اقدام کنید.
۱. مراجعه به وبسایت اینترنتی سامانه ساماندهی به نشانی "samandehi.ir"
۲. در صفحه اصلی بر روی گزینه «ثبت وبسایت» کلیک کنید.
۳. در ادامه نوع شخصیت، ایمیل، نام کاربری و رمز را وارد کنید.
۴. بعد از تکمیل اطلاعات خود به سامانه وارد شوید و اطلاعات دیگری را نیز تکمیل کنید.
۵. در بخش احراز اطلاعات لازم است که تلفن ثابت و همراه خود را تائید کنید.
۶. در ادامه باید نوع رسانه بر خط را انتخاب کنید.
۷. در بخش بعدی رسانه بر خط سایت شما و وضعیت آن نمایش داده میشود. در این بخش باید بر روی گزینه انجام تأییدیه فنی کلیک کنید.
۸. بعد از انجام تأییدیه فنی، درخواست شما بررسی میشود و سپس میتوانید برای دریافت لوگو اقدام کنید.
نکته: برای مطالعه راهنمای کامل نحوه ثبت وبسایت در این سامانه، بعد از مراجعه به وبسایت سامانه ساماندهی، بر روی گزینه «راهنما» در بالای صفحه کلیک کنید. سپس گزینه «راهنمای ثبت وبسایت» را انتخاب کنید.
یکی دیگر از مجوزهایی که لازم است برای وبسایت آژانس خود تهیه کنید، مجوزی است که توسط اتحادیه کسبوکارهای مجازی صادر میشود. در ادامه مدارک لازم برای صدور این مجوز را مشاهده میکنید:
• تصویر کارت ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی
• نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی
• گواهی اداره امور مالیاتی مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده
• گواهی مبتنی بر گذراندن دورههای آموزشی احکام تجارت و کسبوکار
• تصویر کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی برای آقایانی که کمتر از ۵۰ سال سن دارند یا ارائه گواهی اشتغال به تحصیل
• پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط یا معرفی یک نفر که واجد شرایط مذکور باشد.
مراحل صدور پروانه کسب بهصورت زیر است:
۱. راهاندازی کسبوکار مجازی توسط فرد متقاضی مطابق با چک لیستهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
۲. ثبت تقاضا در سامانه ای نماد
۳. بارگذاری مدارک مورد نیاز در این سامانه حداکثر ظرف مدت ۳ ماه پس از قبول تقاضا
۴. تکمیل پرونده متقاضی توسط اتحادیه
۵. صدور و تسلیم پروانه کسب به فرد متقاضی حداکثر ظرف ۱۵ روز و همچنین ارسال مشخصات پروانه کسب به سامانه ای نماد
۶. اعطای نماد اعتماد الکترونیکی همزمان با صدور پروانه کسب
بعد از گذراندن این مراحل و دریافت نماد در واقع شما عضوی از اتحادیه کسبوکارهای مجازی میشوید.
شما به این مطلب چه امتیازی میدهید؟