استخدام کارآموز و کارمند آژانس هواپیمایی در سال 1404
اشتغال با استخدام آژانس های مسافرتی و هتلداری و گردشگری در دنیای امروز یک ایده جالب و خلاق برای نقش بازیکردن در این صنعت است. شغلهای گردشگری درصد قابل توجهی از سهم اشتغال نیروی کار را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است. صنعت گردشگری نسبت به دیگر صنایع جدیدتر و نوپاتر بوده و فضا برای ارائه ایدههای پولساز گردشگری مهیا است.
دوره کارآموزی رایگان آژانس های مسافرتی در سال 1404
آژانس هواپیمایی پردرآمدترین شغلهای گردشگری جهان در سال 1404
در بیشتر کشورهای جهان، گردشگری به عنوان یک صنعت پیشرو در ایجاد اشتغال و کاریابی شناخته میشود. چنانچه گفتنی است که به ازای ورود هر گردشگر به مقصد، شش شغل ایجاد میشود. این صنعت از چنان وسعت و گستردگی برخوردار است که افراد علاقهمند با داشتن دانش متوسط میتوانند به استخدام در جذابترین شغلهای گردشگری فکر کنند. شغلهای گردشگری در عین اینکه کار محسوب میشوند خود نیز به عنوان یک تجربه هیجانانگیز شناخته میشوند. در حقیقت به عنوان یک صنعت پویا توانسته است شور و شوق در کارکنان و مشتریان خود ایجاد کند. بهترین شغلهای گردشگری در انتظار کارکنان و افراد جویای کار این رشته و صنعت است. بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در مورد تعدادی از شغلهای پردرآمد گردشگری اتفاق نظر دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
چگونه دوره کارآموزی رایگان را در آژانس های مسافرتی در سال 1404 بگذرونیم
Ø مدیر رویداد (Event manager)
Ø مدیر رستوران (Restaurant manager)
Ø مدیر کل هتل (Hotel general manager)
Ø مدیر سفر (Travel manager)
Ø مدیر خدمات غذایی (Food service director)
Ø سرآشپزان اجرایی (Executive chef)
هر یک از شغلهای گفته شده دارای وظایف و مسئولیتهای متعددی هستند و هر چقدر مسئولیتها بیشتر باشد، مشخصا درآمدها هم بیشتر خواهند بود. در ادامه با ما همراه باشید ته به توضیح جزئیات جذابترین شغلهای گردشگری جهان بپردازیم.
دوره کارآموزی آژانس هواپیمایی چند ماه میباشد
مدیر رویداد (Event manager)
مدیر رویداد نیز به عنوان یک شغل کلیدی و یکی از پردرآمدترین شغلهای گردشگری شناخته میشود. رویدادها و جاذبههای گردشگری در صنعت توریسم نقشی غیرقابل انکار دارند. هر رویداد در سطح محلی، ملی و جهانی دارای تاثیرات و درآمد متناسب با خود است. برای مثال رویدادهای ورزشی، هنری، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... در سراسر جهان توانستهاند در بازههای زمانی خاص، توریستها و گردشگران زیادی را به خود جذب کنند. مدیریت این رویدادها هم کار آسانی نیست و چه بسا انرژی و دانش گستردهای را لازم دارد. مدیران رویداد به عوان یکی از بهترین شغلهای گردشگری دارای وظایفی به شرح زیر هستند:
Ø برنامهریزی برای رویداد
Ø سازماندهی رویداد
Ø نظارت و مدیریت بر اجرای رویداد
کارآموز آژانس هواپیمایی چگونه میباشد
بسته به اینکه مدیر رویداد برای چه شرکتی و در چه محیطی کار میکند باید برندسازی برای آن شرکت را انجام دهد. این کار با طراحی جلسات با مشتریان و سایر شرکتهای مرتبط امکانپذیر خواهد بود. برای مثال برای برگزاری یک رویداد در محل هتل یا یک مکان تفریحی لازم است که مدیر رویداد به فراهمآوردن تدارکات مانند فضای رویداد، امکانات پذیرایی و محل اقامت مهمانان بپردازد. بکارگیری ترکیبی از مهارتهای ارتباطی عالی با مهارتهای سازمانی قوی میتواند به موفقیت مدیر رویداد بیانجامد.
مدیر رستوران (Restaurant manager)
یکی دیگر از پردرآمدترین شغلهای گردشگری که در اکثر کشورهای جهان و همچنین ایران وجود دارد، شغل مدیر رستوران است. رستورانهای به عنوان فعالترین بخش صنعت گردشگری در تمامی ایام سال تقریبا دارای مشتری و مسافر هستند چرا که سرو غذا در رستورانها به یک تفریح و هیجان تبدیل شده است. وظیفه یک مدیر رستوران، نظارت بر عملیات داخلی و خارجی یک رستوران است. مدیران رستورانها دارای وظایف متعددی هستند که اصلیترین وظایفشان در اینجا آورده شدهاند:
Ø مدیریت کارکنان رستوران
Ø برنامهریزی برای کارکنان آشپزخانه
Ø تعیین استراتژی بازاریابی و برنامهریزی و توسعه آن
Ø استخدام کارکنان جدید رستوران
Ø ارزیابی عملکرد کارکنان
Ø مدیریت و بروزرسانی منوهای رستوران
Ø مدیریت بودجه و کنترل هزینه
Ø ایجاد فضای انگیزشی و مثبت برای کارکنان
وظایف کارمند آژانس مسافرتی
البته بسته بزرگی یا کوچکبودن رستوران و یا کار در یک رستوران زنجیریهای سطح پرداختی حقوق برای مدیران رستوران بسیار متفاوت در نظر گرفته میشود و همچنین وظایف و گستردگی آنها نیز قابل توجه خواهد بود. در بیشتر رستورانهای کوچک یا متوسط مدیر بایستی روی موجودی مواد غذایی، لوازم و نگهداری آنها هم نظارت داشته باشد و در رویدادهای محلی در کنار مشتریان خود شرکت کند. انجام چنین کارهایی به وفاداری بیشتر مشتریان به رستوران خواهد انجامید و در نتیجه سود و فروش بیشتر را در بر خواهد داشت.
مدیر کل هتل (Hotel general manager)
سمت شغلی مدیر کل هتل هم جزو پردرآمدترین شغلهای گردشگری است. از هتلهای با سطح کیفیت پایین دو ستاره تا لوکسترین و باکیفیتترین هتلهای جهان به یک مدیر کل مجرب و باانگیزه نیازمند هستند. هتلها در ثبت خاطره سفر توسط مسافران و مهمانان و بر نرخ وفاداری آنها تاثیر مستقیم دارند. بهترین شغلهای گردشگری با ارائه بهترین خدمات به مشتریان به بهترین درآمدها هم دست پیدا میکنند. اینجا لازم است که گفته شود که کیفیت در حرفه و کار، حرف اول را میزند و در واقع پادشاه است. مدیر کل هتل هم باید راهنمای خوبی برای ایجاد این کیفیت در هتل باشد. مدیران کل هتل دارای وظایفی هستند که در زیر به آنها اشاره میکنیم:
Ø مدیریت داخلی هتل و کارکنان
Ø نظارت کردن بر کیفیت تجربه مهمانان
Ø حمایت از فرهنگ و اهداف هتل به عنوان یک سفیر برند
Ø برگزاری جلسات منظم با روسای بخشهای مختلف هتل
Ø تعیین اهداف و بودجه هتل
Ø رسیدگی به شکایتها و نگرانیهای مشتریان
Ø ترسیم چشماندازهای مالی هتل و نظارت بر هزینهها
هر چقدر وظایف یک موقعیت شغلی چالشبرانگیزتر و جدیدتر باشند به همان اندازه آن شغل جزو جذابترین شغلهای گردشگری دستهبندی میشود. مدیر کل هتل هم از این قاعده مستثنا نیست.
مدیر سفر (Travel manager)
سفر به خودی خود دارای جذابیتهای و هیجانهای زیادی است و مدیریت این بخش هم در زمره پردرآمدترین شغلهای گردشگری قرار خواهد گرفت. مدیر سفر عنوانی است که شاید کمتر در ایران شنیده باشیم یا اصلا نشنیده باشیم ولی در سطح جهان شغلی شناختهشده و با پرستیژ محسوب میشود. این مدیران برای آژانسهای مسافرتی و هلدینگهای بزرگ گردشگری کار میکنند. این مدیران دارای وظایفی به صورت زیر هستند:
Ø هدایت، مدیریت و اداره یک برنامه سفر
Ø انجام مقدمات سفر برای مدیران تجاری و سایر کارکنان شرکت
Ø همکاری مستقیم با مشتریان و آژانسهای مسافرتی برای خدمات سفر
Ø ارزیابی خدمات ارائهشده در سفر
Ø فراهمکردن اقامت در برنامههای سفر
این مدیران به تنهایی میتوانند بسیاری از خدمات گردشگری را به مشتریان ارائه دهند چرا که با بخشهای مختلف سفر و برنامه و خدمات آن، آشنایی کاملی دارند.
مدیر خدمات غذایی (Food service director)
گردشگری غذا و استفاده از خدمات غذایی مورد علاقه مسافران و گردشگران هستند. در گردشگری خوراک، بسیاری از مسافران و توریستها برای چشیدن طعمهای غذاهای مختلف جهان به مسافرت و جهانگردی میپردازند. همین مورد نشان میدهد که توجه به این بخش دارای اهمیت است و باید به توسعه و افزایش کیفیت آن کمک کرد. سمت مدیر خدمات غذایی هم به لیست پردرآمدترین شغلهای گردشگری افزوده میشود. موقعیت شغلی مدیر خدمات غذایی، وظایف و مسئولیتهایی را شامل میشود که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت:
Ø نظارت بر کیفیت غذایی
Ø استخدام و آموزش کارکنان جدید
Ø سازماندهی و برنامهریزی بخشهای مربوطه
Ø تهیه لیست حقوق و دستمزد
Ø کنترل موجودی انبار مواد غذایی
Ø تعیین قیمت مواد غذایی
Ø نگهداری تجهیزات بخش ارائه غذا
علاوه بر موارد گفته شده؛ گاهی مدیر خدمات غذایی ممکن است میزها را هم تمیز کرده و به مهمانان خوشآمد بگوید. صرف شاغلبودن در سمتهای شغلی بالا نمیتواند از انجام چنین کارهایی جلوگیری کند. بهترین شغلهای گردشگری، خدماتی هستند و کلا صنعت گردشگری یک صنعت خدماتی محسوب میشود.
سرآشپزان اجرایی (Executive chef)
بخشهای مرتبط به خدمات غذایی و آشپزخانه جزو فرصتهای شغلی هستند که درآمد خوبی دارند. به ویژه اگر در سمت اجرایی و مدیریتی باشد چه بسا که دریافتی بیشتری نصیب کارکنان آن خواهد شد. سرآشپزها در هتلها و رستورانها کار میکنند تا عملیاتی روزانه تهیه غذا و ارائه را تحت نظر داشته باشند. وظایف آنها شبیه وظایف سایر کادرهای اجرایی و مدیران بوده ولی در حوزه تخصصی خودشان. در ادامه به تعدادی از این وظایف خواهیم پرداخت:
Ø نظارت بر حفظ کیفیت غذاهای سروشده
Ø استخدام و آموزش کارکنان آشپزخانه
Ø برنامهریزی منوها و نوشیدنیها
Ø نظارت بر آمادهسازی ظروف
Ø ایجاد هماهنگی میان سایر اعضای تیم
Ø ارزیابی و دریافت بازخورد در مورد کیفیت خدمات
سرآشپزان اجرایی بیدلیل در لیست پردرآمدترین شغلهای گردشگری قرار نگرفتهاند ئ متناسب با خدمات کیفی و حرفهای که ارائه میدهند به این موقعیت و مقام رسیدهاند. همه فرصتهای شغلی گردشگری دارای محبوبیت بوده و کارکنان بسیاری در این مشاغل، کار میکنند. مطالب گفته شده تنها به چندتا از جذابترین شغلهای گردشگری اشاره دارد و امکان دارد شغلهای دیگری هم باشند که درآمد نزدیک یا همسطح با این سمتهای شغلی را داشته باشند.
زبان بدن به نحوه استفاده از حالات چهره، حرکات دست، نحوه نشستن و در کل به کاربرد حرکات بدن در ارتباطات اشاره دارد. حدود هفتاد درصد از ارتباطات بین افراد از طریق زبان بدن صورت میگیرد.
ماهیت زبان بدن در استخدام آژانس های گردشگری
صنعت هتلداری و گردشگری یکی از بزرگترین صنایع رو به رشد بوده که در صدد ایجاد فصل دیگری از ارتباطات انسانی نقش مهمی ایفا میکند. زمانی که سخن از ارتباطات به میان میآید شاید توجه همه به گفتار و در واقع زبان کلامی جلب شود در حالی که این نوع زبان تنها سی درصد در ارتباطات کاربرد دارد و بیشتر ارتباط میان انسانها غیر غلامی و از طریق حرکات اعضای بدن شکل میگیرد. از زبان کلامی یا ارتباط کلامی برای به اشتراکگذاشتن حقایق و دادهها استفاده میشود در حالی که زبان بدن یا زبان غیر کلامی را برای بیان احساسات چه از لحاظ عاطفی، فیزیکی یا ذهنی به کار میبریم. زبان غیرکلامی در شغلهای گردشگری کلیدهایی را در اختیار ما قرار میدهد که برای درک احساسات و آگاهی از رضایت خاطر مهمانان و مسافران ضروری است. زبان بدن هر انسانی از ناخودآگاه وی نشات میگیرد و به همین خاطر به صورت خودکار و مداوم وجود دارد. اما زبان کلامی در بخش خودآگاه انسان قرار دارد و قابل کنترل است.
وظایف کارآموز آژانس هواپیمایی
در استفاده از حرکات بدن در مشاغل گردشگری باید هوشیار بود چرا که ما به آنچه که زبان بدن ما ارائه میدهد فکر نمیکنیم. در ارتباطات انسانی به ویژه برای استخدام گردشگری باید قادر باشیم زبان بدن مهمانان و مسافران را بخوانیم و از آنها آگاه باشیم. در واقع با کشف سرنخها با استفاده از زبان بدن در استخدام گردشگری، میتوان به افزایش کیفیت تجربه مهمانان و مسافران کمک کرد. وقتی بتوانیم با آنها به یک زبان بدن مشترک دست پیدا کنیم خواهیم توانست حس دوستی و اعتماد را بین خود تقویت کنیم. در این مورد حتما باید به اندازه کافی روی زبان بدن خود نیز آگاهی داشته باشیم و از آن مراقبت کنیم. مهمترین پیامهای بدن خود را میتوانیم با حفظ تماس چشمی دوستانه به هنگام صبحتکردن انتقال دهیم که همین تماس چشمی موثر یکی از راههای مراقبت از زبان بدن است. حتما باید حواستان به قوزکردن شانهها به سمت جلو و قوزکردن بازوها باشد چرا که این حرکات نشان از روابط بسته و غیردوستانه دارد. نکته مهم این است که ارتباطات یکی از ستونهای اصلی صنعت گردشگری محسوب میشود چرا که بدون داشتن یک ارتباط خوب با دنیای خارجی و فرهنگیهای مختلف نمیتوان در این صنعت موفق عمل کرد.
مهمترین عناصر زبان بدن در آژانس های مسافرتی
همانطور که پیشتر اشاره کردیم یکی از مهمترین عناصر در ارتباطات، استفاده از زبان بدن است که شناخت بخشهای اصلی زبان غیرکلامی به ما کمک میکند که به درستی از آن بهره ببریم. در کاربرد حرکات بدن در مشاغل گردشگری به عناصر این حرکات باید دقت کرد تا بتوانیم مفاهیم را به خوبی منتقل کنیم. برای مثال در یک مصاحبه شغلی در کسب و کارهای توریستی حتما کارجویان میبایست به نقش زبان بدن در استخدام گردشگری توجه کافی داشته باشند. در این موارد دقت به فاکتورها یا عناصر زیر در ارتباط غیرکلمی ضروری است:
حالات چهره
وضعیت قرارگرفتن بدن
تماس چشمی
اشارهها
ظاهر
لحن صدا
هر کدام از این فاکتورها به شما چه برای استخدام نیروی کار کیفی و چه برای کارجویانی که دنبال شرکتهای خوب برای شاغلشدن هستند، کمک فراوانی میکند. در ادامه با ما همراه باشید تا به جزئیات هر کدام از بپردازیم.
حالات چهره د استخدام آژانس های هواپیمایی
یکی از مهمترین مصداقهای استفاده از حالات چهره را میتوان در این ضربالمثل خلاصه کرد: رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون. در حقیقت چهره ما اطلاعات مهمی را از پشت پرده صحبتهای ما به مخاطبان ارائه میدهد. لذا به حرکات بدن در مشاغل گردشگری و به ویژه حالت چهره افراد باید دقت کرد. افراد با اسکنکردن چهره مخاطب خود به هنگام صحبتکردن، تلاش میکند تا به معنا و احساسات پشت کلام او پی ببرد. هر کارجو هنگام یک مصاحبه شغلی گردشگری باید حالت اطمینان، مصممبودن و متعهدبودن را در حالات چهره خود به کارفرما ارائه دهد و یا با گوشدادن به سوالات به او نشان دهد که از تمرکز خوبی برخوردار است. متقاضیان با استفاده از زبان بدن در استخدام گردشگری میتوانند به شغل مورد نظر خود برسند.
وضعیت قرارگرفتن بدن
کاربرد زبان غیرکلامی در شغلهای گردشگری فقط در حالات چهره افراد خلاصه نمیشود بلکه وضعیت قرارگرفتن بدن نیز اطلاعات خوبی به مخاطبان منتقل میکند. در این مورد برای نشاندادن اعتماد به نفس خود حتما باید صاف بایستید و با پاییننگهداشتن شانهها، علاقه و حرفهایبودن خودتان را به نمایش بگذارید. از خمیدگی بدن چه به هنگام نشستن و چه ایستادن، پرهیز کنید. اما توجه داشته باشید وقتی چیزی از شما پرسیده میشود حتما به سمت جلو خم شوید چرا که تمام تمرکز و گوشدادن فعالانه شما از این طریق نشان داده میشود.
تماس چشمی
حرکات بدن در استخدام هتلداری و گردشگری به ویژه استفاده از تماس چشمی، بسیار مهم است. چشمهای نمایندگان روح افراد هستند و تمام رمز و رازهای درونی انسانها را برملا میکنند. چشمها تنها عضو بدن هستند که هیچوقت دروغ نمیگویند. صحت و صراحت از طریق چشمها به کارجویان و کارفرمایان صنعت گردشگری انتقال پیدا میکند لذا به استفاده از این زبان غیرکلامی توجه لازم را داشته باشید. نباید فراموش کرد که تماس چشمی به معنای خیرهشدن مستقیم برای مدتی طولانی نیست بلکه باید به صورت منظم و با فاصله، از تماس چشمی به عنوان زبان بدن در استخدام گردشگری بهره برد.
اشارهها
بخشی از ارتباطات غیرکلامی از طریق اشارههای بدن یا اشارههای اعضای بدن شکل میگیرد که نباید از آنها غافل ماند. در اشارات، دستها بسیار مهم هستند. حرکات ساده دستها مانند بازنگهداشتن بازوهای میتواند صداقت شما را به مخاطبان منتقل کند یا با استفاده مشتاقانه از دستهایتان میتوانید اشتیاق و علاقه خود را بروز دهید. اما در استفاده از دستها حتما از قلاب کردن آنها یا فشاردادن انگشتانتان خودداری کنید چرا که اینها نشانگر عصبیبودن هستند.
ظاهر
ظاهر به حرکات بدن در مشاغل گردشگری اشاره دارد که خود نیز یک محرک قوی در برقراری ارتباطات موثر است. ظاهر آراسته و پوشیدن ترکیب مناسبی از لباس با رنگهای خوب به موفقیت کارجویان در مصاحبههای شغلی گردشگری منجر خواهد شد. هر چقدر در لباسپوشیدن دقت و سلیقه به خرج دهید در حقیقت دقت و سلیقه خود را در کار به نمایش میگذارید پس حتما به آن دقت داشته باشید. همچنین ظاهر درهم و برهم از نامنظمی و نامرتبی درونی شما حکایت دارد که کارفرمایان به این فاکتور نیز به هنگام مصاحبه توجه دارند.
لحن صدا
صدای رسا و در عین حال داشتن لحنی زیبا در ارتباطات غیرکلامی مهم است. استفاده از لحنهای ایمن، ملایم و مطمئن به موفقیت شغلی و تقویت ارتباطات کمک میکند. وقتی که بتوانید از صدای خود به صورت طیفی از زیر و بمی استفاده کنید حتما در به کارگیری زبان بدن در استخدام گردشگری موفق خواهید شد چرا که زبان یکنواخت با لحن آرام از بیحوصلگی و بیتفاوتی کارجویان پرده برمیدارد یا استفاده از صدای بلند میتواند اضطراب شما را نشان دهد.
شما به این مطلب چه امتیازی میدهید؟